السيرة النبوية باللهجة العامية الحلقة (17)

القائمة الرئيسية

الصفحات

السيرة النبوية باللهجة العامية الحلقة (17)

السيرة النبوية باللهجة العامية الحلقة (17)
السيرة النبوية باللهجة العامية الحلقة (17)
السيرة النبوية باللهجة العامية الحلقة (17)

يلا صلوا على النبى 
شير_تؤجر_معنا 
أحد .. أحد ♡
بعد ما جهر النبى ﷺ بالدعوه اسلم عدد من الناس..بس للأسف هيتعرضوا للتعذيب
سيدنا بلال بن رباح رضى الله عنه كان عبد عند أميه بن خلف و أميه عذبه أوى ..كانوا بيخدوا سيدنا بلال وقت الضهر فى عز الشمس و الحر.. وبيلبسوه درع حديد  (انتو متخيلين السخونه!!)
وكانوا يضربوه بالسياط (الكرباج) ويأمروه يشتم النبى عليه الصلاه والسلام.. وكان يرد عليهم و يقول الجمله الشهيره أحد.. أحد  و كان أميه يربط بلال بالحبل و يدى الحبل للولاد الصغيرين ويفضلوا يجرجروه و يلفوا بيه فى طرقات مكه..
وكان لما أميه يزهق منه ،هيتجنن من ثباته فيقوله قول كلمه الكفر يقوم سيدنا بلال يغيظه أكتر ويقوله: ايه بتقول.. ايه .انا لسانى مش عارف ينطق اللى بتقوله  .
و يستمر تعذيب بلال لحد ما راح سيدنا أبو بكر علشان يشتريه من أميه و يحرره .. ويفضل أميه يطلب اموال كتير وأبو بكر قرر يدفع .. وبعد ما دفع.. أميه ضحك وقال: بلال ميسواش عندى كل ده.. دا انا ابيعه بأرخص تمن( عايز يقوله انه ضحك عليه فى سعر بيع بلال)
فرد سيدنا ابو بكر رضى الله عنه وقاله :انت لو كنت طلبت اكتر كنت اديتك ..بلال يسوى عندنا كتيييير اوى.(عايز يقوله ان انا اللى ضحكت عليك وبلال يستاهل اكتر من اللى دفعتهولك  )..
و بلال هيبقى بعد كده مؤذن الرسول ﷺ.
صوتك جلجل بكلمه أحد أحد وانت بتتعذب هيعلى اكتر برفع الآذان لكل صلاه ويكون لك هذا الشرف العظيم ( مؤذن رسول الله)..
مين كمان بيتعذب؟ سيدنا خباب بن الأرت
سيدنا خباب كان عبد عند سيدة من قريش.. ولما عرفت أنه أسلم مسكت حديده و سخنتها جامد..(متخيلين اللون الاحمر لما الحديد يسخن) وحطتها على راس خباب .. و مش عجيب أن ست قاسيه زى دى.. بعد كده ربنا هيبتليها بمرض وهتفضل تصرخ من الوجع ..و علاجها هوه أن راسها تتكوى.
و من التعذيب كمان اللى اتعرضله سيدنا خباب رضى الله عنه انهم كانوا بينيموه على حجر مولع ( زى الفحم كده لما يبقى سخن جدا) وكان بيحكى و يقول أن مكنش بيطفى النار دى إلا شحم ضهرى (يعنى جلده اللى ساح 
وتتعذب عيله من اب و أم وابن "آل ياسر" اتعذبوا عذاب شديد..و فى مره عدى النبى جنبهم وهمه بيتعذبوا وقال ﷺ : صبرآ آل ياسر فإن موعدكم الجنه .. "ياسر" مات من التعذيب و"سميه بنت خياط"عذبها أبو جهل و ضربها بالرمح فى مكان عفتها ..وأبنهم "عمار" اتعذب عذاب شديد غير العذاب اللى شاف أهله فيه.. عمار تحت ضغط كبييير اوى .. عمار بيطلبوا منه يقول كلمه الكفر عشان يسيبوه..
و فعلا عمار هينطق كلمه الكفر.. قريش سابت عمار... عمار يبكى و يبكى ويجرى لرسول الله..وينزل القرآن بكلام الله..يطمن و يجبر قلب عمار..قال تعالى : مَن كَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ .
عمار قلتها بلسانك تحت ضغط كبير.. لكن قلبك مؤمن بالله و بمحمد ﷺ..أنت مكفرتش.. انت لسه مسلم ♡
كان فى جارية أسمها زِنِّيرَةُ، أسلمت و فضل سيدها يعذبها لحد ما جه أبو بكر رضى الله عنه أشتراها بردو عشان يرحمها من التعذيب. المهم لما أشتراها و أعتقها لتصبح حره ..أتعمت..فقريش قالت أن اللات و العزى أنتقمت منها ( آلهه الكفار) فراحت زِنِّيرَةُ قايله : كَذَبُوا وَبَيْتِ اللهِ ..مَا تَضُرُّ اللَّاتُ وَالْعُزَّى وَمَا تَنْفَعَانِ، فَربنا رجع لها بصرها و رجعت تشوف تانى  ♡.
النبى عليه الصلاه والسلام أتعرض للمضايقات رغم أنه كان من عشيره كبيره بتحميه..مضايقات طب زى إيه؟..ححكيلكوا موقف بيحكيه سيدنا على بن أبى طالب رضى الله عنه.. سيدنا علي بعد وفاه النبى و بعد الخلافه وبعد ما بقى أمير المؤمنين..واحد سأله وقال : يا علي من أشجع الناس؟ قال : أبو بكر الصديق .. طيب ليه ياعلي؟
بيقول عليّ : كفار قريش مره ضايقوا النبي في الحرم.. أعتدوا عليه و كنت قاعد انا وَعَبَد الله بن مسعود وكنا صغيرين ومش عارفين نعمل ايه..
بسرعه جه أبو بكر الصديق فنفضنا (خلانا نوسع من طريقه) و دخل و أخد النبى فى حضنه و بالأيد التانية كان بيبعد الكفار عن رسول الله ( مع ان ابو بكر كان جسمه رفيع وقليل ) ولكن دخل يدافع عن النبي ويقول يامعشر قريش أبعدوا عنه.. اتقتلون رجلا ان يقول ربي الله !!! .. وكان بيدفهم و يحمي رسول الله ..تقوم قريش تعمل ايه ؟ تسيب النبي وتمسك في ابوبكر... وبسرعه ناس من الصحابة اخدوا النبي و طلعوه... و مسك الكفار ابو بكر و فضلوا يضربوا فيه باللى فى إيديهم..
و جه اللئيم عتبة بن ربيعه" الكافر" و ضرب أبو بكر بقبضتي يديه في صدره.ويقع ابو بكر علي ظهره.ويجلس عتبة بن ربيعه و يكتف سيدنا أبو بكر و فضل يحاول يثبت وش ابوبكر و قلع عتبه الحذاء و فضل يضربه بالحذاء علي وجهه الشريف ويبدأ ابو بكر يبعد لكن مش قادر.. و يفضل الكافر الخبيث يضرب ابو بكر لحد ما وشه بقى وارم..وبقة وجه أبو بكر متعرفش تحدد فيه أى ملامح .. ويغمى عليه. فيقولوا اتركوه فقد مات ( افتكروا ابوبكر مات ) فتيجي قبيلة ابو بكر وكانت قبيلة كبيرة وقالوا : يا معشر قريش والله لإن مات ابو بكر لنقتلن عتبة بن ربيعة .. رجل لرجل
قامت قبيلة ابو بكر بحمله إلي بيت أمه ..فلما فتحت الباب لاقت ابنها غارق في دمه فصرخت .. فقالوا اسكتي ..شكله مات..و والله هنقتل عتبة .. لكن لو لسه فيه روح..أكليه و شرابيه وبلاش يخرج من البيت خالص لحد ما يتحسن..وفضل ابو بكر مغمى عليه فتره طويله.
لحد ما صحي الحمد لله و فاق ابوبكر وأول ما فتح عينيه ..اول كلمة قالها : ما فُعِلَ برسول الله ؟ فكانت أمه لسه كافرة فقالت له :دعك من محمد ..أما يكفيك ما حدث ؟...فقال :والله لا أأكل طعاما ولا اشرب شرابا حتي أطمئن علي محمد .. وسأل أمه تانى " ما فُعِلَ برسول الله ؟ " لحد ما طلب منها و قال لها: اذهبي الي فاطمة بنت الخطاب (اخت عمر بن الخطاب.. أصلها أسلمت قبل سيدنا عمر ) المهم قالها إسأليها عن أخبار رسول الله... فخرجت أمه و راحت لفاطمة بنت الخطاب.
فقالت الأم: يا فاطمة يسألك ابو بكر الصديق ما فٌعِلَ برسول الله .. قالت: لا ادري من ابو بكر و من رسول الله (خايفة من عمر اخوها يعذبها لو عرف أنها أسلمت ) ... فكررت الام السؤال وردت فاطمة و أنكرت ..بس فاطمة قلقت فقالت للأم : لو عيزانى آجى اشوف ماله انا معنديش مانع .. وفعلا اخذت ام ابو بكر فاطمة ورجعت علي البيت .. فلما فاطمة بنت الخطاب شافت اللى حصل فى أبو بكر صرخت ومقدرتش تمسك نفسها وقالت قتل الله من قاتلك يا ابو بكر(زى كده الله يقطع ايد اللى عمل فيك كده).
ففتح ابو بكر عينيه لما سمع صوتها فقالها.. يافاطمة ما فُعِلَ برسول الله؟ فقالت يا ابو بكر أمك تقف وتسمع .. فقال لا عليكي هي مني ( يعني مش حتفتن ).. فقالت يا ابو بكر .. النبى ﷺ بخير .. فقال لا وآلله حتي انظر إليه و أراه بعيني ... ( طيب ده أنت مش عارف تقوم على رجليك يا أبو بكر ) فأستنوا لحد ما الجو هدى و مبقاش فى ناس كتير وسندوه لحد ما وصلوا لدار الارقم بن ابي الارقم و خبطوا على الباب فيفتح لهم بلال بن رباح
فالنبي ﷺ يشوف منظر ابو بكر فيرق له رقة شديدة .. ويجري علي ابو بكر وهو يبكي عليه الصلاة و السلام من المنظر و يحضن ابو بكر حضنآ شديدا.. بس أبو بكر مش عايز النبي عليه الصلاه والسلام يبكي وعايز يخلى النبى يهدى و ميزعلش وعايز يهديه فيقول له : يارسول الله انا بخير وما بي الا ما نال الفاسق من وجهي ..(انا كويس دى شويه ضربات فى وشى و بس.. وبعدين ابوبكر يقول حاجة جميله اوي ..
هنعرفها سوا بكره إن شاء الله 

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

Find a sponsor for your web site. Get paid for your great content. shareasale.com.
التنقل السريع